1. Παυσ. 1.25.2. 2. Θα πρέπει δηλαδή οι μορφές να ανέρχονταν στο μισό έως τα δύο τρίτα του φυσικού μεγέθους. 3. Παπαχατζή, Ν., Παυσανίου «Ελλάδος Περιήγησις», Αττικά (Αθήνα 1974), σελ. 347. 4. Τη δεκαετία του 1860 ο Heinrich Brunn αναγνώρισε πρώτος τη μορφή μιας Αμαζόνας, ενός Γίγαντα και κάποιων Γαλατών και Περσών, όλες μικρότερες από το φυσικό μέγεθος. Σήμερα ο αριθμός των μορφών που συνδέονται με το ανάθημα ξεπερνά τις είκοσι. Πβλ. Brunn, H., “I doni di Attalo”, Annali dell’istituto de corrispondenza arceologica 42 (1870), σελ. 292-323. 5. Πλούτ., Βίος Αντωνίου 60.2 (υπονοείται το θέατρο του Διονύσου στη νότια κλιτύ της Ακρόπολης). Ο Πλούταρχος αναφέρεται στους κακούς οιωνούς που προηγήθηκαν πριν από την αναμέτρηση ανάμεσα στον Αντώνιο και τον Οκτάβιο στη ναυμαχία του Ακτίου. Το γεγονός ότι η πτώση του Διονύσου της Γιγαντομαχίας αποτελούσε κακό οιωνό για τον Αντώνιο οφείλεται στο ότι ο τελευταίος συνήθιζε να αυτοαποκαλείται Νέος Διόνυσος. 6. Το γεγονός ότι ορισμένα υποψήφια γλυπτά έχουν τελικά ονομαστεί Γαλάτες, καθώς και η υπόθεση ότι το Μεγάλο Ατταλιδικό Ανάθημα στην Πέργαμο δεν περιλάμβανε μορφές νικητών, συσκοτίζουν ακόμα περισσότερο το ζήτημα. Σχετικά βλ. Bienkowski, P.R., Die Darstellungen der Gallier in der hellenistischen Kunst (Wien 1908), σελ. 66-78. 7. Σύμφωνα με μία υπόθεση οι νικητές θα είχαν τοποθετηθεί πάνω στο τείχος, ενώ οι Γαλάτες, Πέρσες, Γίγαντες και Αμαζόνες θα βρίσκονταν σε μια εξέδρα κάτω απ’ αυτό. Άλλοι μελετητές υποστηρίζουν ότι οι μορφές θα ήταν τοποθετημένες όλες μαζί σε μια φαρδιά κλιμακωτή βάση, που θα οδηγούσε στο πάνω μέρος του τείχους. Ο Pollitt, J.J., Η τέχνη στην ελληνιστική εποχή (Αθήνα 1994), σελ. 386, σημ. 18, αναφέρει την πιθανότητα οι νικητές να παριστάνονταν πάνω στο τείχος, ενώ οι νικημένοι κάτω από αυτό, κάτι που θα δημιουργούσε την ψευδαίσθηση ότι οι βάρβαροι προσπάθησαν ανεπιτυχώς να καταλάβουν την Ακρόπολη και θα ταίριαζε τόσο με την περιοχή του θεάτρου όπου ήταν στημένο το ανάθημα όσο και με την προσφιλή για την εποχή αυτή απόπειρα απόδοσης θεατρικότητας. Καμία από τις προτάσεις αυτές δε δίνει πάντως ικανοποιητική λύση στο πρόβλημα της έλλειψης του χώρου. Για αναλυτικότερη παρουσίασή τους βλ. Schober, A., "Zur Amazonengruppe des attalischen Weihgeschenkes", ÖJh 28 (1933), σελ. 102-111. 8. Βλ. Hansen, E.V., The Attalids of Pergamon (Ithaca, NY 1971), σελ. 306-310· Palma, B., “Il piccolo donario pergameno”, Xenia 1 (1981), σελ. 45-84· Palma, B., “Appunti preliminary ad uno studio sul piccolo donario pergameno”, στο Bonasaca, N. – Di Vita, A. (επιμ.), Alessandria e il mondo ellenistico-romano 3 (Rome 1984), σελ. 772-782, πίν. 118-119· Ridgway, B.S., Hellenistic Sculpture I (Winsconsin 1990), σελ. 308, σημ. 20. 9. Ridgway, B.S., Hellenistic Sculpture I (Winsconsin 1990), σελ. 290. 10. Πέλτη: μικρή, ελαφριά ασπίδα, ελλειψοειδής ή οκτάσχημη. Συχνά καλυπτόταν από δέρμα. Αρχικά χρησιμοποιούνταν από βάρβαρους πολεμιστές, στη συνέχεια υιοθετήθηκε και από τους Έλληνες (πελταστές) και τους Ρωμαίους. 11. Αναξυρίδες: τα παντελόνια. Θεωρούνταν από τους αρχαίους Έλληνες και Ρωμαίους χαρακτηριστικό της ενδυμασίας των βαρβάρων. Σε αρκετούς λαούς (Πέρσες, Σκύθες, Θράκες) οι άνδρες συνήθιζαν να φορούν φαρδιές, άνετες αναξυρίδες από δέρμα. Οι Αμαζόνες εικονογραφούνται με στενές αναξυρίδες, διακοσμημένες συχνά με ζικ ζακ οριζόντιες γραμμές. 12. Ridgway, B.S., Hellenistic Sculpture I (Winsconsin 1990), σελ. 290-291, πίν. 144-147. 13. Πολύβ. 16.25-6. 14. Stewart, A., Greek Sculpture (New Haven, London 1990), σελ. 210. 15. Schober, A., Kunst von Pergamon (Wien 1951), σελ. 121-132· Lippold, G., Kopien und Umbildungen griechischer Statuen (Μünchen 1923), σελ. 111-113. 16. Ανασκόπηση του θέματος της χρονολόγησης βλ. Stewart, A., Studies in Athenian Sculpture in the Hellenistic Age (London 1979), σελ. 19-23. Σε γενικές γραμμές οι Γερμανοί μελετητές (Wenning, Krahmer, Schober, Horn, Lippold, Kähler) υποστηρίζουν την όψιμη χρονολόγηση, ενώ οι αγγλόφωνοι (Stewart, Robertson, Bieber, Carpenter) την πρώιμη. 17. Το ζήτημα της χρονολόγησης των ίδιων των αντιγράφων επίσης δε βρίσκει ομοφωνία. Σύμφωνα με την επικρατέστερη άποψη εντάσσονται στην εποχή των Αντωνίνων (2ος αι. μ.Χ.). Κάποιοι υποστηρίζουν πως ανήκουν στην περίοδο της Δημοκρατίας και τα χρονολογούν την εποχή του Ιουλίου Καίσαρα. Βλ. Palma, B., “Appunti preliminary ad uno studio sul piccolo donario pergameno”, στο Bonasaca, N. – Di Vita, A. (επιμ.), Alessandria e il mondo ellenistico-romano 3 (Rome 1984), σελ. 772-782· Palma, B., “Il piccolo donario pergameno”, Xenia 1(1981), σελ. 45-84. |