The Inattentive Craftsman
‘Το κατάστημα του Χρ. Κάζογλου είχε μεγάλη κίνηση, μα ο μικρός Ιωακείμ δεν είχε καθόλου το νου του στο μαγαζί, μα στα βιβλία του, που διαρκώς τ’ άνοιγε και μπροστά ακόμη στο αφεντικό του, και την ώρα της δουλειάς. Ο Κάζογλου απελπίσθηκε. Τον φώναξε μια μέρα στο γραφείο του και του είπε: ʺΚρίμα που σ’ έφερα από το Αραβάνι. Εσύ δεν έχεις σκοπό να γίνεις άνθρωπος, ας σε μάθω τουλάχιστον γράμματα στη Μεγάλη Σχολήʺ. Και τον εσπούδασε δαπάναις του τον Ιωακείμ Βαλαβάνη, στη Μεγάλη Σχολή, και κατόπι φιλολογία στο Πανεπιστήμιο […]’.
Μάρτογλου, Ευ., ‘Από τον Ιωακείμ Βαλαβάνην, καθηγητήν μου στην Μεγάλη Σχολή’, Δελτίον Μεγαλοσχολιτών 3 (1952), p. 80.
‘Be Proud!’
‘Δεν ξέρω γιατί, ανάμεσα στους καθηγητές μου ξεχώριζα ως πιο ήρεμο, μειλίχιο, προσηνή, καταδεκτικό, σαν πατέρα μου, τον Ιωακείμ Βαλαβάνη […]. Εμπήκε, θυμάμαι, ένα πρωινό του Οκτωβρίου [1909] στην τάξη –μας έκαμνε Νεοελληνικά και εκθέσεις– […] και άρχισε: “Ε, εσύ Ευριπίδη Μάρτογλου […] τι κάθεσαι, κακομοιριασμένος επαρχιώτης; Πάρε θάρρος, και μαζί μʹ εσένα όλοι οι επαρχιώται της τάξεως και της Σχολής. Είσαστε οι καλύτεροι μαθηταί εδώ μέσα, οι πιο προκομμένοι, οι πιο φιλότιμοι, οι πιο συμπαθείς, γιατί ξεκινάτε από τα βάθη της Μικρασίας, έρχεσθε μονάχα παιδιά εδώ, να σπουδάσετε με χίλιες στερήσεις. Οι περισσότεροι και εργάζεσθε μετά τα μαθήματα. Ψηλά λοιπόν το κεφάλι! Σταθήτε περήφανα και μη φοβάστε τίποτα! Σας έχουν πάρει τον αέρα αυτοί οι Κωνσταντινουπολίται συνταξιώται σας […] πρωτευουσιάνοι πλούσιοι αυτοί, επαρχιώται πτωχοί σεις. Μέσα στα σπίτια τους αυτοί, μέσα στα αγαθά τους, έρημα φτωχά εσείς, μαθηταί και βιοπαλαισταί σεις. Πάρτε κουράγιο, αγαπητά μου παιδιά, που φθάσατε από τις απόμερες επαρχίες με ένα όνειρο και έναν σκοπό, να γίνετε άξιοι Μεγαλοσχολίται. Σταθήτε με υπερηφάνεια και αυτοπεποίθηση μέσα στη Σχολή που είναι και φιλόστοργος μητέρα του πτωχού και διατηρήσατέ την σ’ όλη σας τη ζωή όταν θα φύγετε από την Μεγάλη Σχολή”’.
Μάρτογλου, Ευ., ‘Από τον Ιωακείμ Βαλαβάνην, καθηγητήν μου στην Μεγάλη Σχολή’, Δελτίον Μεγαλοσχολιτών 3 (1952), pp. 80‑81.