Ιερόν Μανδήλιον, Μεταφορά, 944 |
|
|
Το ιερό Mανδήλιο, ένα τεμάχιο υφάσματος όπου σύμφωνα με την παράδοση είχε αποτυπωθεί θαυματουργικά το πρόσωπο του Ιησού, φυλασσόταν αρχικά στην Έδεσσα της Συρίας ως αχειροποίητη εικόνα του Χριστού. Στις 15 Αυγούστου 944 μεταφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη ως πολύτιμο ιερό λείψανο του οποίου η λατρεία απέκτησε πολιτικές προεκτάσεις. Η άφιξή του στην πρωτεύουσα εξελίχθηκε σε θρησκευτική πανήγυρη και εορταζόταν κάθε χρόνο στις 16 Αυγούστου. |
περισσότερα... |
|
|
Ιστοριογραφικές αναγνώσεις της Κωνσταντινούπολης |
|
|
|
|
|
|
|
Μακεδονική δυναστεία (867-1056) |
|
|
Η περίοδος διακυβέρνησης της λεγόμενης Μακεδονικής δυναστείας (867-1056) ήταν εποχή ακμής για τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, κύρια χαρακτηριστικά της οποίας υπήρξαν, μεταξύ άλλων, η παλινόρθωση της βυζαντινής εξουσίας στα Βαλκάνια και στα ανατολικά της Μικράς Ασίας, η μάχη των αυτοκρατόρων εναντίον των «δυνατών» και η εξέλιξη της αυτοκρατορικής ιδεολογίας. |
περισσότερα... |
|
|
|
Το Μαναστίρ Μεστσιντί βρίσκεται στο βορειοδυτικό τμήμα της Κωνσταντινούπολης, κοντά στο Τοπκαπί, τη βυζαντινή Πύλη του Ρωμανού, και αποτελούσε πιθανώς τμήμα μονής. Το οικοδόμημα έχει υποστεί εκτεταμένες τροποποιήσεις. Αρχικά επρόκειτο μάλλον για βασιλική ή εγγεγραμμένο σταυροειδή ναό, με περίστωο που περιέβαλλε τον κυρίως ναό στη βόρεια, νότια και δυτική πλευρά. Η ταύτιση με τη μονή των Αγίων Μηνοδώρας, Νυμφοδώρας και Μητροδώρας παραμένει υποθετική. |
περισσότερα... |
|
|
|
Μαρμαράς (οχυρώσεις, λιμάνια, εξέλιξη) |
|
|
|
|
|
|
Μειονότητες και καθημερινή ζωή στην Κωνσταντινούπολη, 20ός αι. |
|
|
Ο εικοστός αιώνας δεν ήταν και τόσο παραδεισένιος για τις μειονότητες στον κόσμο –πολλώ δε μάλλον στις οθωμανικές περιοχές. Ο ορισμός της «μειονότητας» –ή της πλειονότητας, για τον ίδιο λόγο- ήταν ακόμη μάλλον θολός, καθώς η σύνδεση της «εθνότητας» και της «θρησκείας» στη δημιουργία της «εθνικής ταυτότητας» ήταν ακόμη διφορούμενη. Σαφέστατα όμως τα αισθήματα απέναντι στα μέλη της μειονότητας, όπως κι αν αυτή οριστεί, δεν ήταν φιλικά. |
|
|
|
|
Μεσοβυζαντινή ναοδομία στην Κωνσταντινούπολη |
|
|
Κατά τη μεσοβυζαντινή περίοδο σημειώθηκε μια αναγέννηση στον πολιτισμό, την τέχνη και την αρχιτεκτονική. Χαρακτηρίζεται από καινούργιες προσεγγίσεις στο σχεδιασμό των εκκλησιών και στη σύνδεση των τύπων, ακολουθώντας τις αλλαγές στη λειτουργία και την αντίληψη της ανέγερσης τρουλαίων ναών. Η ναοδομία αλλάζει προσανατολισμό, καθώς εγκαταλείπεται η ανέγερση των μεγάλων, δημόσιων ναών για τη συνάθροιση μεγάλου όγκου πιστών και τα καθιδρύματα είναι πλέον μοναστικά και μικρότερα. Ωστόσο, αυτό δεν... |
περισσότερα... |
|
|